کلینیک زانو تهران ارتوپد

درد زانو یکی از شایع‌ترین دردهایی است که اکثر افراد، حتی جوان‌ها آن را تجربه می‌کنند. این درد در کودکان و جوانان بیشتر به دلیل آسیب‌دیدگی ایجاد می‌شود. در مقابل افراد میان‌سال و کهن‌سال بیشتر به دلیل ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای خاص، چاقی و آتروز این درد را تجربه می‌کنند. اکثر افرادی که زانو درد دارند؛ این سوال را از پزشکان عمومی می‌پرسند که برای دردشان باید به چه متخصصی مراجعه کنند؟ فوق تخصص زانو و یا پزشک جراح زانو پاسخ این سوال است. بنابراین اگر در پشت زانوهای خود یا داخل کشکک آن احساس درد حاد یا مزمنی دارید؛ در اولین فرصت به یک کلینیک فوق تخصصی زانو مراجعه کرده و تحت نظر یک دکتر خوب برای زانودرد مشکل خود را حل کنید. درد زانو نیز مانند سایر دردهای موثر بر روی سیستم اسکلتی-عضلانی، اگر به‌موقع درمان شود؛ نتایج بسیار خوبی به بار می‌آورد و بیمار می‌تواند به سرعت به زندگی عادی بازگردد. اما اگر به درد این ناحیه از بدن توجه نکنید و برای درمان آن اهمیت مشاوره با یک دکتر فوق تخصص زانو را نادیده بگیرید؛ ممکن است در بلندمدت به ناتوانی حرکتی دچار شوید.

پزشک متخصص زانو چه کسی است و چه مشکلاتی را می‌‎تواند درمان کند؟

اولین و مهم‎ترین نکته‌ای که باید بعد از مواجهه با زانو درد به آن توجه کنید؛ انتخاب دکتر مناسب برای انجام پروسه درمان است. بسته به نوع مشکلی که در زانوهای شما وجود دارد؛ پزشکان متخصص ارتوپد زانو یا پزشکان فوق تخصص جراحی زانو بهترین اشخاصی هستند که می‌توانند به رفع مشکل شما کمک کنند.

طبق تعاریف موجود پزشکان ارتوپدی که گاهی به آنها جراح ارتوپد نیز گفته می‌شود؛ پزشکانی هستند که می‌توانند انواع مشکلات و بیماری‌های موثر بر روی استخوان‌ها، اعصاب، مفاصل، رباط‌ها و تاندون‌های بدن را تشخیص داده و درمان کنند. این متخصصین در واقع افرادی هستند که علم کافی برای بررسی، تشخیص و درمان بیماری‌های سیستم اسکلتی-عضلانی را دارند. این نکته را به خاطر داشته باشید که برخی از پزشکان ارتوپد، در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های یک یا دو قسمت از سیستم اسکلتی-عضلانی بدن تخصص دارند. بنابراین پزشکی که بتواند علت درد زانوی شما را تشخیص داده و درمان مناسب را توصیه کند؛ دکتر متخصص زانو است.

یکی از مهم‌ترین خدماتی که در کلینیک تخصصی زانو ایران ارتوپد به بیماران عرضه می‌شود؛ خدمات مشاوره با بهترین فوق تخصص زانو در تهران است. بیمار با توجه به نوع مشکل خود می‌تواند با استفاده از این خدمت، توسط بهترین دکتر زانو در تهران و یا بهترین جراح زانو در تهران معاینه شده و درمان مناسب را زیر نظر او ادامه دهد. علاوه بر خدمات مشاوره پزشکی، در کلینیک زانو ایران ارتوپد خدمات درمانی بسیار جدید و ارزنده‌ای نیز به بیماران ارائه می‌شود. به عنوان مثال تزریق پی ار پی زانو یا همان پی آرپی زانو و اوزون تراپی زانو یا همان تزریق گاز اوزون به زانو از جمله درمان‌های بسیار پیشرفته و علمی هستند؛ که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان توسط متخصصین به بیماران توصیه می‌شوند. در مرکز درمانی ایران ارتوپد نیز این درمان‌ها با بالاترین کیفیت و تحت نظر بهترین فوق تخصص زانو در تهران به بیماران ارائه می‌شود. بنابراین مفتخریم که اعلام کنیم؛ مجموعه ما بهترین مرکز پی آر پی زانو در تهران است. با مراجعه به این کلینیک، علاوه بر دریافت خدمات مشاوره پزشکی که از سوی بهترین فوق تخصص زانو در تهران ارائه می‌شود؛ می‌توانید با خیال راحت پروسه درمان را تحت نظر پزشک خودتان انجام دهید؛ و نیازی به مراجعه به سایر مراکز درمانی ندارید.

چه زمانی باید برای حل مشکل به پزشک فوق تخصص زانو مراجعه کنیم؟

به‌طور کلی برای آسیب‌دیدگی‌های ناشی از ضربه و فعالیت‌های ورزشی باید در اسرع وقت به پزشک فوق تخصص زانو مراجعه کنید. در این شرایط برخی از علائم رایج که نشان‌دهنده لزوم مراجعه به پزشک هستند عبارتند از:

• شنیدن صداهای عجیب از داخل کشکک به خصوص در زمان خم و صاف کردن زانو
  • تورم، قرمزی و احساس گرما در اطراف زانو
  • سفتی زانو و عدم توانایی در حرکت دادن آن
  • احساس ضعف و بی‌ثباتی در زانوها

• شنیدن صداهای عجیب از داخل کشکک به خصوص در زمان خم و صاف کردن زانو
  • تورم، قرمزی و احساس گرما در اطراف زانو
  • سفتی زانو و عدم توانایی در حرکت دادن آن
  • احساس ضعف و بی‌ثباتی در زانوها

به چه دردی درد مزمن زانو گفته می‌شود؟

درد، به خصوص در ناحیه حساس و بسیار مهمی مانند زانو می‌تواند زندگی عادی را مختل کند. اگر این عارضه طولانی‌مدت شود؛ تاثیر بیشتری روی توانایی ما برای انجام فعالیت‌های روزمره دارد. به‌طور کلی دردی که بیش از 4 هفته ادامه داشته باشد؛ درد مزمن نامیده می‌شود. به دلیل اهمیتی که زانو در بدن دارد؛ توصیه می‌کنیم که دردهای مزمن آن را جدی بگیرید؛ و در اسرع وقت به دکتر زانودرد مراجعه کنید. دکتر زانو در گام اول و زمانی که بیمار به موقع به او مراجعه کرده است می‌تواند از روش‌های بسیار موثر و کم‌خطر مانند ازن تراپی زانو استفاده کند؛ اما متاسفانه گاهی به دلیل سهل انگاری برخی از بیماران، باید از درمان‌های تهاجمی‌تر مانند جراحی استفاده شود.

در کلینیک تخصصی زانو ایران ارتوپد هر دو شیوه درمان، تحت نظر بهترین دکتر زانو در ایران به بیماران ارئه می‌شود. در این مجموعه پزشکان ما از جدیدترین متدهای درمان آرتروز زانو، درمان ساییدگی زانو، درمان زانو درد، درمان پارگی مینیسک زانو و درمان پارگی رباط صلیبی استفاده می‌کنند. تجهیزات این کلینیک زانو در تهران، پزشکان را قادر ساخته که پیشرفته‌ترین روش‌های درمانی مانند تزریق اوزون به زانو یا همان اوزون درمانی زانو را با بهترین کیفیت به بیماران عرضه کنند.

علائم همراه با زانو درد چیست؟

محل درد زانو بستگی به ساختاری دارد که داخل زانو درگیر مشکل شده است. به عنوان مثال با ابتلا به عفونت، روند التهابی بدن شروع شده و ممکن است کل زانو متورم و دردناک شود. در مقابل عوارضی مانند پارگی مینیسک یا شکستگی استخوان فقط در یک قسمت مشخص از زانو علامت ایجاد می‌کنند. از طرفی کیست‌هایی مانند کیست بیکر معمولا باعث درد در پشت زانو شده و باید توسط متخصص درد پشت زانو درمان شوند. علاوه بر تفاوت در مکان بروز علائم، شدت درد نیز بستگی به میزان آسیب‌دیدگی و نوع آن دارد.

برخی از مهم‌ترین علائم و نشانه‌هایی که بیماران مبتلا به زانو درد تجربه می‌کنند عبارتند از:

• بی‌ثباتی در زانو و عدم توانایی تحمل وزن بدن
  • لنگیدن هنگام راه رفتن
  • ناتوانی در راه رفتن و بالا رفتن از پله‌ها به خصوص اگر علت درد آسیب‌دیدگی رباط‌ها باشد
  • قفل شدن زانو
  • قرمزی و تورم
  • ناتوانی در صاف کردن کامل زانو
  • تغییر شکل زانو و چرخیدن آن به سمت داخل بدن

همان‌طور که گفتیم، این درد و علائم همراه آن ممکن است علل مختلفی داشته باشد که تشخیص آن به عهده دکتر متخصص زانو است. اگر هرکدام از علائم ذکر شده را دارید؛ به‌خصوص اگر بیش از 4 هفته از ظهور آنها می‌گذرد؛ حتما با یک دکتر برای زانو درد خود مشورت کنید. مراجعه به یک کلینیک فوق تخصصی زانو و معاینه شدن توسط بهترین پزشک دارای فلوشیپ زانو در تهران نیز اقدام بسیار موثری است. در مرکز تشخیصی درمانی ایران ارتوپد ما از تجربه بهترین متخصص زانو در تهران برای درمان بیماران خود استفاده می‌کنیم. این مجموعه به ارائه درمان‌های موثر زیر نظر بهترین فوق تخصص زانو و بهترین جراح زانو در تهران متعهد است. بنابراین اگر به دلیل هر کدام از عللی که در ادامه ذکر کرده‌ایم به دنبال درمان درد زانو خود هستید و یا می‌خواهید از روش‌های تخصصی و موثر برای درمان قطعی زانودرد و درمان قطعی آرتروز زانو استفاده کنید؛ حتما با ما در تماس باشید.

چه عللی می‌توانند درد در زانو ایجاد کنند؟

آتروز: آرتروز به معنای التهاب مفصل است. اما عموما برای توصیف حدود 200 بیماری مختلف که بر روی مفاصل، بافت‌های اطراف مفصل و سایر بافت‌های همبند تاثیر می‌گذارند می‌توان از این اصطلاح استفاده کرد. شایع‌ترین شکل آرتروز، استئو آرتریت است. سایر موارد رایج روماتیسمی مرتبط با آرتروز شامل نقرس، فیبرومیالژیا و آرتریت روماتوئید (RA) می‌باشند. عموما بیماری‌های روماتیسمی درد، سفتی و تورم را در یک یا چند مفصل بدن ایجاد می‌کنند. این علائم ممکن است تدریجی ظهور کنند یا به صورت حاد خود را نشان دهند. برخی از انواع آرتروز مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس (SLE) می‌توانند بر اندام‌های مختلف بدن تأثیر بگذارند و علائم گسترده‌ای ایجاد کنند.

آرتریت روماتوئید: این بیماری یک بیماری خود ایمنی است که می تواند روی مفاصل بدن تاثیر بگذارد. این نوع آرتریت معمولا همراه با تورم، درد شدید ایجاد می‌کند. برای درمان این عارضه باید به دکتر آرتروز زانو مراجعه کنید.

نقرس: این بیماری یک نوع آتروز است که بیشتر روی انگشت شست پا تاثیر می‌گذارد. اگر چه زانو نیز گاها درگیر آن می‌شود. علائم این بیماری به صورت دوره‌ای شعله‌ور شده و درد زیادی را به وجود می‌آورد. در دوره‌های فروکشی بیماری، ممکن است دردی در زانو نداشته باشید.

شکستگی استخوان: استخوان‌ها سفت‌ترین بخش بدن هستند. اما وقتی نیروی خارجی زیادی به آنها وارد می‌شود ممکن است دچار شکستگی یا ترک خوردگی شوند. شدت شکستگی معمولا به نیرویی که باعث ایجاد آن شده بستگی دارد. بنابراین هرچه نیرو و شدت ضربه وارد شده به استخوان کمتر باشد؛ آسیب‌دیدگی نیز کمتر است. گاهی این نیرو به حدی است که باعث می‌شود استخوان به دو نیم تقسیم شده و از پوست بیرون بزند. به این شکستگی، شکستگی باز گفته می‌شود و معمولا برای ترمیم نیاز به جراحی دارد. اما بسیاری از شکستگی‌ها که به صورت ترک ایجاد می‌شوند با گچ گرفتن و ثابت نگه داشتن اندام آسیب‌دیده به کمک ابزارهای ارتوپدی برطرف می‌شوند.

آرتریت سپتیک: با ابتلا به آرتریت سپتیک که گاهی به آن آرتریت عفونی نیز گفته می‌شود مفصل زانو آلوده شده و بر اثر آن درد، تورم و تب ایجاد می‌شود. این بیماری باید در اسرع وقت تحت نظر دکتر فوق تخصص زانو و با مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک درمان شود. گاهی نیز نیاز است عمل تخلیه روی زانو انجام شود.

التهاب تاندون پاتلا: این بیماری نوعی بیماری التهابی است که در آن تاندون‌هایی که کاسه زانو یا همان کشکک را به استخوان ساق پا متصل می‌کنند دچار التهاب می‌شوند. این بیماری یک نوع بیماری مزمن است و بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که حرکات تکراری با زانوهای خود انجام می‌دهند.

بورسیت کشکک زانو: این بیماری ناشی از التهابی است که در بورس (کیسه پر از مایع) موجود در قسمت جلویی کاسه زانو اتفاق می‌افتد. بورسیت ممکن است باعث درد در قسمت جلویی زانو شود.

پی آرپی زانو چیست؟

خون ما عمدتا از پلاسما تشکیل شده است که شامل اجزای بسیار کوچک جامد یا همان پلاکت‌ها، گلبول‌های سفید و گلبول‌های قرمز است. پلاکت‌ها حاوی پروتئین‌هایی به نام فاکتورهای رشد هستند که برای بهبود آسیب‌دیدگی‌های بدن کاربرد فراوانی دارند. روش درمان پلاسمای غنی از پلاکت یا همان PRP روشی است که در آن پلاسمای حاوی تعداد زیادی پلاکت را به قسمت آسیب‌دیده بدن تزریق می‌کنند. غلظت پلاکت در درمان‌های PRP و غلظت فاکتورهای رشد 5 تا 10 برابر بیشتر از حد طبیعی است. در این روش ماده تزریقی از خون خود بیمار تهیه شده و برای بهبود عملکرد سیستم طبیعی بدن و بهبود مشکلات اسکلتی عضلانی بیمار کاربرد دارد. بنابراین در روش تزریق پی ار پی زانو پلاکت‌های فعال شده مستقیما به بافت آسیب‌دیده تزریق می‌شود. این پلاکت‌ها فاکتورهای رشد را آزاد کرده و باعث تحریک و افزایش تعداد سلول‌های ترمیم‌کننده بدن می‌شوند. پی آرپی زانو می‌تواند به تسریع روند بهبودی عضلات، مفاصل، رباط‌ها و تاندون‌های آسیب‌دیده در زانو کمک کند.

اوزون تراپی زانو چیست؟

ازون درمانی یکی از مهم‌ترین درمان‌های جایگزین برای بیماری‌های مزمن مانند درد زانو است. این گاز به صورت طبیعی در جو زمین وجود دارد. ویژگی‌های ازون نشان داده که تزریق آن به بدن باعث درمان بسیاری از مشکلات مزمن می‌شود. پزشکان بیش از 150 سال است که برای درمان بیماری‌های مختلف و حتی برای بهبود بیماری‌های خودایمنی اوزون درمانی می‌کنند. ازن با تحریک سیستم ایمنی بدن موجب می‌شود که علائم دردناک بسیاری از بیماری‌ها مانند آرتروز کاهش پیدا کند. به همین دلیل است که تزریق اوزون در زانو یا همان ازن درمانی زانو خط اول درمان برای بیماران مبتلا به آرتروز محسوب می‌شود. اوزونی که کاربرد پزشکی دارد با عبور اکسیژن از یک سیم پیچ الکتریکی ساخته می‌شود. این سیم پیچ O2 (اکسیژن) را به O3 (ازن) تبدیل می‌کند. گاز حاصل از این فرآیند در علم پزشکی به طرق مختلفی استفاده می‌شود که یکی از متداول‌ترین آنها تزریق به زانوست. با ورود این گاز به عضله، بدن روند درمانی را به صورت خودکار تسهیل می‌کند.

به‌طور کلی آنچه که اکثر پزشکان فوق تخصص زانو روی آن اتفاق نظر دارند؛ زمان شروع درمان است. آنها معتقدند که علت دردهای موثر بر روی زانو به اندازه زمان شروع درمان اهمیت ندارد. بنابراین برای درمان بیماری‌هایی مانند آرتروز، شکستگی، دررفتگی و… هر چقدر زودتر به دکتر متخصص زانو مراجعه کنید؛ طبیعتا نتیجه بهتری نیز دریافت خواهید کرد.